Vuggestuerne Bifrost og Sagas grotte

I vuggestuerne lægges der vægt på omsorg og tryghed for det lille barn og på at skabe en hverdag, som er overskuelig og genkendelig.

Hverdagen i vuggestuen byder på mange aktiviteter. fx lege, male og tegne, sang, højtlæsning, dialogisk læsning, være ude på legepladsen, på tur og arbejdet med sociale relationer.

Vi går små ture ud af huset. fx til skoven, bevægelsesparken, biblioteket og hallen.

Vi arbejder bevidst på at medinddrage børnene i hverdagens aktiviteter. fx dække bord, finde hagesmækker, ordne vasketøj, rydde, bage osv.

Vi ser barnet hvor det er og arbejder udfra nærmest udviklingszone da vi er meget bevidst om betydningen af, at der altid er alderssvarende udfordringer uanset alder.

Vi prioriterer ikke nødvendigvis et færdig produkt, som barnet har lavet, men i stedet for at barnet i høj grad er deltagende i processen efter bedst evne udfra deres alder.

Barnet skal tilegne sig nye færdigheder både socialt og personlige. Vi er opmærksomme på individuelle behov, men vi mener, det er vigtigt på, at alle børn lærer at begå sig i forskellige fællesskaber, omgivelser og relationer.

Vi arbejder med den gode overgang fra vuggestue til børnehaven fra ca. 4-5 mdr. inden barnet begynder i børnehaven. I den gode overgang går barnet sammen med 3-4 af de ældste børn fra vuggestuen på besøg i børnehaven ca. 2 gange om ugen. På disse besøg leger vuggestuebørnene med børnehavebørnene og deltager i diverse aktiviteter. Derudover spiser de deres madpakker, som de har medbragt fra vuggestuen. Der følger en voksen fra vuggestuen med på disse besøg, som ligger pt tirsdag og torsdag formiddag.

Formålet med disse besøg er at gøre vuggestuebørnene trygge ved de andre børn, voksne og dagligdagen i børnehaven. På den måde skabes der genkendelighed for barnet. Så overgangen fra vuggestue til børnehave bliver så nem som muligt.