Forældresamarbejde:

I Børnehuset Aalestrup prioterer vi forældresamarbejdet meget højt, og ser det som en absolut forudsætning for at skabe de bedst mulige forudsætninger for børnenes udvikling.

Princip for samarbejde mellem Børnehuset og forældrene

Samarbejde mellem institution og hjem:

For at skabe de bedste udviklingsbetingelser for det enkelte barn, er det vigtigt, at der er et konstruktivt, positivt og tæt samarbejde mellem institutionen og forældrene. Dette er et fælles ansvar og sikres gennem løbende dialog og en klar forventningsafstemning mellem Børnehuset og forældrene. Vi ønsker derfor at tydeliggøre, hvad det er, I som forældre kan forvente af Børnehuset og ligeledes, hvad det er, vi forventer af jer.

Hvad der kan forventes af Børnehuset:

• 1-2 måneder inden jeres barn skal begynde I børnehuset, vil I modtage et velkomstbrev fra den stue, som barnet skal gå på. Heri vil der stå, hvad stuen hedde og hvem der er kontaktpædagog, samt få andre praktiske oplysninger. Brevet vil også indeholde en lille folder om Børnehuset. I skal herefter kontakte barnets stue for at aftale et optagerbesøg.
  • På optagerbesøget vil vi fortælle om hverdagen i Børnehuset, snakke om hvilke behov jeres barn har, informere jer om Facebook, Infoba osv. I vil også her få udleveret informationsmateriale, samt papirer som skal underskrives i forhold til, hvorvidt jeres barn må komme på vores facebooksider.
  • Når jeres barn er begyndt i Børnehuset, vil vi løbende tale med jer om, hvordan jeres barn trives, har der været episoder, hvor der f.eks. er sket noget og generelt, hvordan jeres barns hverdag i Børnehuset er.
  • I bliver indkaldt til en samtale cirka 3 måneder efter, at jeres barn er startet i Børnehuset. Her drøfter vi, hvordan opstarten har været, hvordan jeres barn trives og udviklinger sig og hvordan I oplever, at det går. Her er I også meget velkommen til at stille spørgsmål, hvis der er noget i undre jer over eller der bekymrer jer. Vi vil også her præsentere jer for kompetencehjulet, som er et redskab vi bruger i forhold til at vurdere jeres barns udvikling.
  • At vi kontakter jer med henblik på en trivselssamtale, hvis vi oplever, at det bliver nødvendigt.

Forventninger til jer som forældre:

• At al dialog foregår i en konstruktiv og god tone.
  • At I altid kommer til os, hvis I undre jer, er bekymret eller generelt har spørgsmål til jeres barns trivsel eller hverdag i Børnehuset.
  • At I giver besked til personalet, hvis der sker ændringer eller andet, der kan påvirke jeres barns hverdag og trivsel.
  • At I melde tilbage på tilmeldinger til ferier, arrangementer og lignede indenfor den oplyste svarfrist.
  • At I kontakter os med henblik på en trivselssamtale, hvis I oplever, at I har brug for det.